עיצוב אחיד ויחיד לiOS ואנדרואיד – מתי ולמה?

המלחמה בין iOS לאנדרואיד היא לא מה שהייתה פעם.
הזירה הדומיננטית היום היא בהישגי החומרה [בזמן כתיבת הפוסט -iPhone X, Pixel2], ששם יש שחקניות נוספות כמו אמזון, למשל.
אם בעבר הממש לא רחוק ענקיות הטכנולוגיה היו מתנגחות על ממשק וחוויית משתמש, בין היתר, היום הגבולות קצת יותר מטושטשים בתחום הספציפי הזה.

למרות שלגוגל יש את שפת המטריאל שפיתחה הן UXית והן UIית, במבחן המציאות הרבה מהמוצרים הגדולים בשוק הכתיבו את הטון לכיוון מתודת הiOS. אפילו גוגל בעצמה פוזלת לשם. הכפתור הצף, שהוא חלק מרכזי בתבנית שפיתחה, נשאר שנוי במחלוקת. למעשה, חוץ מגוגל, נראה שרוב המוצרים הגדולים לא אימצו אותו בחום.

הפוסט שם להשוואה את העיצוב במערכות הפעלה iOS ואנדרואיד של מוצרים גדולים ומוכרים. לא בהיבטים של ניואנסים, אלא כתפיסה של הניווט במוצר.

גוגל נכנעת לiOS

טוב, זה קצת דרמטי להכריז את זה ככה, אבל יש סנונית ראשונה. האפליקציה של גוגל שהיא בהחלט חוצת פלטפורמות היא Youtube [נכון, גם waze, אבל לצורך ההשוואה היא פחות רלוונטית]. מעבר להבדלי הUI שכמובן ישנם, ההכרעה פה היא לגמרי לטובת הiOS.

YouTube

youtube ios android

 

Youtube קצת יוצאת דופן בסל האפליקציות של גוגל, הסנדלר לא הולך יחף. כמעט באופן גורף המתודה של המטריאל מיושמת במוצריה של ענקית החיפוש – Gmail, google maps, google home, google drive וכו׳…
יותר באלגנטיות, אבל גם בGoogle Photos אימצו את הבאר התחתון.

Google Photos

google photos ios android

 

העתק-הדבק לטובת הiOS

Instagram

instagram ios android

Airbnb

airbnb ios android

Moovit

moovit android ios

עיצוב אחיד לשתי מערכות ההפעלה

Gett

אפליקציית Gett יחסית ייחודית למוצר של עצמה, ולא נשענת על מי מהמתודות. מה גם שלא זכור לי שGett עשו שינוי דרמטי באפליקציה מאז שאני משתמשת בה, שזה דיי הרבה זמן. הייתי רוצה להניח שהם עובדים על איך להעיף את תפריט ההמבורגר שלא תורם הרבה.

gett android ios

Waze

מוצר ייחודי שלא כובל עצמו למי מהקונספטים. כנראה שזה רלוונטי מאוד למוצרי תחבורה, גם uber לא ממש שבלונית.

waze ios android

Gmail

פה גוגל לא ויתרה ל iOS והכתיבה את עיצוב המטריאל גם למשתמשי אייפון.

gmail ios android

הפרד ומשול – מי כן קורא את ספר החוקים

Facebook

facebook ios android

Pinterest

לא יישום מלא של המטאריאל, אבל דוגמה מובהקת לאיך שהאפליקציה הרבה יותר ברורה בiOS ולא צריך לנחש מה קורה אחרי שלוחצים על הכפתורים.

pinterest ios android

מסקנות

מוצרים פופולאריים נוטים לאחד את נראות האפליקציה במערכות ההפעלה iOS ואנדרואיד. בחלק לא מבוטל מהמקרים, התפיסה השלטת היא זו שהוגדרה על פי ה iOS של אפל.

למה בעצם? הרי למשתמשים של מערכות הפעלה שונות יש הרגלי שימוש שונים.

סיבות אפשריות:
* שיטת המטריאל לא הוכיחה את עצמה עבור לא מעט אפליקציות, המעבר ליישום מלא שלה לא מתאים לכל מוצר.
* מיתוג מוצרי – התנהגות אחידה חוצת-מערכות-הפעלה.
* קל יותר למחלקות העיצוב ו/או הפיתוח כשהאפליקציה היא אותה גברת בשינוי אדרת.

מה עם אלו שכן פועלים על פי השיטות השונות של אפל וגוגל הגדירו?

יכול להיות שזה עניין של זמן ובקרוב נקבל עידכונים חדשים, גם יש מבנים אירגוניים בהם ה״הפרד ומשול״ יכול להיות נוח יותר.
מה שבטוח, עבור מי שיכול לאפשר לעצמו חטיבת עיצוב ואיפיון מן המניין, הכפתור הצף לא נכנס ללקסיקון. כאמור, חלק מרכזי מהקונספט של המטריאל.

מה זה אומר על המוצר שאתם מעצבים?
יש הרבה אפליקציות שקל להתאים לקונספט העיצובי שגוגל פיתחה. כשזה לא ממש מתלבש טוב, יכולים להווצר פערי חוויית משתמש שהפתרונות שלהם ״עקומים״.
כמו שקרה עם יוטיוב וכמו שרואים יפה מאוד בפינטרסט.
סה״כ הקונספט של אפל ותיק יותר והוכיח את עצמו כעובד.

לאחד את האפליקציה ידרוש משאבים, משהו שלפעמים קשה להשיג בסטארטאפ מצוי 🙂

 

** צילומי המסך של האפליקציות מעודכנים לאוקטובר 2017.

2 תגובות “עיצוב אחיד ויחיד לiOS ואנדרואיד – מתי ולמה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים
ניגודיות